Alibaba groeit hard, in omzet en aantallen gebruikers. Maar de Chinese internetwinkel kampt wel met hoge kosten die de winst drukken.
De Chinese internethandelaar Alibaba heeft aan het einde van september het aantal actieve klanten op zijn marktplaatsen zien stijgen tot 307 miljoen, tegen 202 miljoen aan het einde van september 2013.
Vergeleken met eind juni dit jaar, toen Alibaba 279 miljoen klanten had, was sprake van een groei van 10 procent.
Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.
Alibaba: omzet stijgt fors
Alibaba beheert een netwerk van Chinese internetmarktplaatsen voor de zakelijke en de consumentenmarkt.
Mede dankzij de sterke groei van het aantal gebruikers zag Alibaba de omzet in het afgelopen kwartaal met bijna 54 procent stijgen tot 2,74 miljard dollar, omgerekend 2,2 miljard euro, in vergelijking met een jaar eerder. Door persbureau Reuters geraadpleegd analisten rekenden gemiddeld op een iets lagere omzet van 2,64 miljard dollar.
Mobiele gebruikers
Vooral de omzet uit mobiele gebruikers ging daarbij zeer sterk omhoog naar 606 miljoen dollar. Dit is belangrijk voor Alibaba, omdat internetaankopen die via smartphones worden gedaan, steeds belangrijker worden in China. Op de mobiele markt heeft Alibaba geduchte concurrentie van Tencent, het bedrijf dat onder meer de populaire dienst WeChat exploiteert.
Het aantal maandelijkse mobiele gebruikers kwam eind september uit op 217 milljoen, bijna anderhalf keer zoveel als in het derde kwartaal van 2013. Vergeleken met medio dit jaar was de groei bescheidener, met een plus van 15 procent.
Winst daalt
De nettowinst van Alibaba daalde met bijna 39 procent tot 494 miljoen dollar, onder meer vanwege lasten voor aandelencompensaties en een hogere belasting. Dit was wel in lijn met de verwachtingen van analisten.
Naast de groei van het aantal gebruikers profiteerde Alibaba ook van meer inkomsten uit advertenties op zijn websites.
Het is de eerste keer dat het in 1999 door Jack Ma opgerichte Alibaba met cijfers naar buiten is gekomen als beursgenoteerd bedrijf.
In september ging Alibaba naar de beurs in New York waarmee 25 miljard dollar werd opgehaald. Het was daarmee de grootste beursgang ooit. De introductiekoers bedroeg 68 dollar per aandeel. De waarde van het aandeel is inmiddels gestegen tot bijna 102 dollar.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl